زبان تهدید، زبان بهایم _ انعکاس ضعف

  •      
  • زبان تهدید زبان آزار دهنده ای است که به خلق و خوی حیوانی آدم ها ربط وسیعی و عمیق دارد .به عبارت دیگر زبان تهدید زبان حیوانات است.
  • حیوانات چنگ و دندان نشان می دهند برای انسان ها برای حیوانات و صداهای وحشتناک از خود در می آورند و مخاطب خود و حریف و دشمن را خود را تهدید می کنند زبان تهدید زبان آدم حیوان صفت ،جبر گرای ضعیفی است که منطق ندارد احساس ضعف و بیچارگی می کند و با این شیوه می خواهد از خود دفاع کند یک واکنش جبر گرایانه از سر بد بختی و بیچارگی است .
  •  زبان تهدید به کسی گشودن توهین و تحقیر مخاطب است زبان تهدید از جهتی هم میتوان گفت تیغ دو دم است که وقتی از غلاف خود بیرون می آید به شخص تهدید کننده آسیب می زند و بعد به دیگری  .
  • زبان تهدید، دفاع نمی کند دشمن را مخالف و قربانی را بیشتر برای حمله یا دفاع تحریک می کند . یک هشدار به دشمن است که دشمن بیشتر مجهز شود آماده تر شود و ضربه مهلک تری را به شخص وارد کند از این حیث زبان تهدید به زیان تهدید کننده می انجامد . وقتی کسی ابراز خواسته های خود را با زبان تهدید ،زهر آلود و وحشیانه بیان می کند یعنی پر از ضعف است و درد و احساس واز عقل در او خبری نیست و روح و حیوانی بر او حاکم است . خودش زخمی ایجاد می کند که سرایت آن به دیگران هم آسیب می زند .
  •  اینک که سخن به تهدید رسید جا دارد که بحث تنذیر را مطرح کنم .   و تفاوت این دو را بگویم پیامبران هم صحبت های شبیه تهدید دارند و در بدو امر شاید کسی فکر کند ان ها هم تهدید می کنند ولی دقت در این دو کلمه، فرق میان این دو زبان و محاوره را روشن می کند پیامبران از موضع قدرت سخن می گویند و محصول کار را روایت می کنند و جمله آن ها جمله خبری است . تهدید زبانی است وحشیانه احساسی انشائی و عامرانه از حلقوم یک موجود ضعیف که احساس بیچارگی کرده است و راه برون رفت خود از این بدبختی و بیچارگی را در همین شیوه دانسته است بنابر این فرق اساسی در تهدید و تنذیر امری بودن و اخباری بودن است .
  • تنذیر خبر می دهد که اگر کسی یا قومی چنین کاری کند و به فلان کار بپردازند عاقبتشان چه خواهد شد نمی گوید اگر چنین کاری کنید خدا شما را هلاک می کند می کشد تا تهدید و‌جبر باشد وقتی می گوید در پذیرش دین هیچ اکراهی نیست و هر که می خواهد بپذیرد خودش با عقل انتخاب و منطق خودش بپذیرد وجدانش قانع شود و بعد انتخاب کند چنین منطقی هیچ وقت نمی تواند تهدید کند اخبار می دهد ،از حقایق می گوید هر کس مال یتیم بخورد در حقیقت چنان است که آتش می خورد و به جای آن که در زندگی او برکت ایجاد شود ،  به بدن او فایده برسد زیان ها خواهد رسید و هیچ برکتی در زندگی او ایجاد نخواهد کرد این یک گزارش است و اصلا بحث تهدید نیست.
  • ۱۰و‌۲۶بامداد .سه شنبه ۱۴مارس ۲۰۲۳
  • درس کمال و معرفت استاد سید محسن سعید زاده
  • تقریر لیلا یوسف نژاد