خدا فقط خدای خوبی هااست پاداش میدهد،و بدی ها را مجازات نمی کند
- خدا خدایی است که فقط با صفات جمال و جلال و به قول متکلمین با صفات کمال و صفات ثبوتی توصیف می شود . کریم است لطیف ،علیم، غفور،وستار و … و خدا خدای خوبی هاست و هر چه بدی است از خود شما ست (این صریح آیه قرآن است)
- مردم وطبیعت و غیر خدا خوبی هایی دارند کم و بدی هایی دارند زیاد و انسان ها می توانند خوبی هایی داشته باشند زیاد و بدی هایی داشته باشند کم و کم تر
- بنابر این از آنجایی که خدا خدای خوبی هاست فقط خوبی ها را پاداش می دهد و برآن می افزاید ، یک کار خوب انجام بدهی حد اقل ۱۰ برابر از نظر کمی و کیفی این خوبی را ارتقا می بخشد و رشد می دهد و زیاد و زیادترش می کند و به بدی ما کاری ندارد .
- بدی خودش دامن گیر ماست همین مجازاتش مارا بس . دیگر خدا مجازات نمیکند چون در قرآن آمده هرکس کار بدی کند فقط یک مجازات می شود یعنی خدا کاری ندارد و خود عمل پاپیچش می شود و برایش درد سر ساز می گردد. خطایی کند باید خودش پای خطای خود بایستد و خدا دیگر کاری به او ندارد .
- بنابر این من یکی از مهم ترین باور های دینی را می خواهم منکر شوم و آن این است که ما اصلا در درگاه خدا عقاب به عنوان فعل مستقیم خدا نداریم؛ اماّسنّت عقاب داریم
- اگربگویند که در درگاه خدا عقاب داریم یک تعبیر مجازی است . خدا ما را عقاب نمی کند خودمان خود را عقاب می کنیم چون خدا خدای خوبیست و صفات او فقط اثباتی است و کمال است و جلال و جمال و لا غیر
- بنابر این نفی این جلال و جمال کردن؛ ودرجهت نفی آن حرکت کردن خود به خود مجازات دارد یعنی خدا نظم جهان را طوری تنظیم کرده که خود انسان کیفز شود دیگر جهنمی نخواهد بود که او را در آتش بیندازند و بسوزانند . هم چین چیزی نیست . بهشتی اما هست آن هم تعبیر مجازی دارد هم در دنیا هست و هم در عالم بعدازمرگ،حالا تعبیرش بماند برای وقت دیگری
- بنابر این می توانم این کلام را تصحیح کنم یعنی بگویم عقاب را منکر نمی شوم عقابی که اکنون در فرهنگ عام دینی موجودست را منکر می شوم . خدا خودش شخصا کسی را عقاب نمی کند اگر کسی بیفتد و مثلا پایش بشکند خودش خطا کرده و خود ش تاوان این خطا را پس می دهد و در بستر افتادن و درد کشیدن وتا دوباره خوب شدن و سر و پا شدن است دیگر خدا به او کاری ندارد.
- در روایت آمده که هر کسی که تب کند خدا به او ثواب می دهد خدا به این قسمت هیچ کاری ندارد نه ثوابی به او می دهد که برزمین خورده نه اینکه او را مجازات دیگری می کند
- مثلا مشروب خورده و مثلا خطا کرده و کار دیگری از او سرزده ، مجازات ش همان است و هیچ مجازات دیگری ازطرف خدا به او داده نمی شود. پس عقاب اینجا معنی اش این است که مثلا ما نماز نخوانیم و تارک الصلات باشیم و خدا بخواهد بعد ازمرگ ما را مجازات کند هم چین چیزی نیست هر کسی از فضیلت نماز خواندن محروم باشد و نماز نخواند خودش خود را محروم کرده خودش را از نعمت های بسیار محروم کرده و همین مجازت او را بس و بد مجازاتی هم هست
- با این وصف ما در جهت تصحیح باور های دینی و نزدیک شدن به اسلام و حقیقت چند گام به جلو بر می داریم.