هر که یک نفر را زنده کند گویی همه ی مردم را زنده کرده است .

  •       
  • تفسیر ایه ۳۲ سوره مائده
  • (مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ )
  • ظاهر آیه در مورد قصاص است.
  • می فرماید به این دلیل بوده که ما مقرر کردیم برای بنی اسرائیل که اگر کسی را بکشند بدون اینکه آن شخص فسادی کرده باشد یعنی محکمه قضایی او را به عنوان مفسد فی الارض محکوم نکرده باشد یا بدون آنکه کسی دیگر را کشته باشد که بخواهد قصاص کند . چنان است که همه مردم دنیا را کشته است یعنی گرفتن یک جان از یک نفر مثل آن است که جان همه را بگیرد همین طور اگر یک نفر را زنده کند انگار همه مردم را زنده کرده .
  •  ما پیامبرانی فرستادیم و برانگیختیم از میان مردم که دلایل روشن و آشکار داشتند . استدلال می کردند درست صحبت می کردند منطق داشتند اما مردم بیشترشان انسان های افراط گری بودند و نمی خواستند سخنان پیامبران را گوش دهند و حاضر نبودند تابع منطق درست و به حق و مستدل و مستند پیامبران باشند
  • این جمله که من احیا نا کما …
  • مورد استناد و استدلال ماست ، هر کس یک نفر را زنده کند انگار تمام مردم دنیا را زنده کرده است و در مقابل آن گذاره نقیضش بود که هر کس یک نفر را بکشد و بمیراند چنان است که تمام مردم جهان را کشته است . این جا دو مرگ داریم.  از این دو فراز متناقض و نیز دو نوع حیات را می فهمیم .
  • یکی همان حیات فیزیکی و دیگر حیات معنوی . یکی مرگ فیزیکی و دیگر مرگ معنوی
  • این فراز،  احیای نفس را به صورت معنوی می گوید . زنده کردن معنوی همان زنده کردن مردگانی که عیسی انجام می داد او مرده قبرستان را زنده نمی کرد هرچند که در انجیل تسریع شده که مرده گورستان را زنده می کرد اما این گونه نبوده ، انسان های مرده ای را زنده می کرد که فقهای یهود آن ها را از بین برده بودند و کشته بودند 
  • بتوانی  آدمی که  فکر و اندیشه ای او را گمراه کرده و باعث شده   عمری در ضلالت طی کند و مرده باشد و حیات انسانی نداشته باشد را  جان و حیاط دوباره بدهی و او را از آن مرگ بیرون آوردی که این واقعا معجزه است . وزنده کردن یک انسان به معنی زنده کردن معنوی،  ذهنی و فکری اوست . ذهن او را زنده کردن ،جان او را حیاتی دوباره بخشیدن است .
  • اگر کسی بخواهد این صفت خدا را تمرین کند و فقط یک نفر را زنده کند انگار هزاران نفر را زنده کرده و یک کار خدایی کرده است .
  • و این شخص با این هدف می خواهد به خدا نزدیک شود
  • یکی از راه های نزدیک شدن به خدا این است که ما بدانیم  خدا چه می کند و چه صفت هایی دارد . ما یک نمونه از ترلیارد ها را انجام دهیم .
  •  من مومن توی مومنه و دیگران هم می خواهیم این کار  را انجام دهیم ، باور داریم که نزدیک شدن به خدا به این است که صفات خدا را در خودمان ایجاد کنیم کافیست فقط مثلا در مورد صفت رزاقی خداوند ما هم رزاق باشیم حتی برای یک نفر . تقرب به خدا معنی اش این نیست که در یک جا بنشینی و دعائی یا نماز  بخوانی و با آن به خدا نزدیک شوی ، به هیچ وجه ممکن نیست . نزدیک شدن به خدا با گام های عملیست .
  • روزی دادن و ستاری و عفو این هاست که خدا انجام می دهد .می توانیم با انجام  صفات فعل خدا به او نزدیک شویم
  • و این مبحث مطرح شده در این آیه یعنی با زنده کردن یک نفر انگار همه را زنده کرده ایم ، علاوه بر این که یک نمونه تقرب به خدا را می گوید عظمت کار و اهمیتش را هم بیان می کند .
  • عکسش را برای مرگ فیزیکی هم می گوید کسی که به خودش جرات دهد جانی را از یک جان داری بگیرد مثلا پروانه ای را بدون جهت بکشد این جسارت نشان از جسارت های بزرگتر در کشتن حیوانات دیگر است صرف وجود همچین خباثتی و هم چین جراتی که جانداری را بی جان کند و این اندیشه در ذهنش است ، هر کاری می کند .
  • این جا بوده که گفته اند تخم مرغ دزد شتر دزد می شود ،یعنی کسی که دزد باشد و یک تخم مرغ را یواشکی بدزدد می تواند شتر به آن بزرگی را هم با خیالی راحت  بدزد.
  • من نمی دانم ولی می توانم باور کنم که می گویند شیخ صادق خلخالی در اول انقلاب افراد بسیاری را کشت و در شرح حالش گفته اند در کودکی گربه کش بوده است
  • درباره اش گفته اند اسمش مردم را می ترساند . چنانچه در روستایی فردی خرش را گم کرده بود . کودکش در میان بازی دید خر می آید ولی بدون بار . فریاد زد خر، خالی آمد ، این فرد تصور کرد می گوید خلخالی و از ترس قالب تهی کرد و جان داد
  • به صحت داستان کاری نداریم ولی او شخصی را در کرمانشاه به خاطرچند گرم مواد به ۱۰۱ سال زندان محکوم کرده بود   . و من او را از زندان آزاد کردم
  • و چیزی که فراز اول آیه شریفه می گوید این است که تخم مرغ دزد شتر دزد می شود . کسی که بتواندجان یک نفر را بگیرد می تواند جان هزاران را بگیرد . مادی یا معنوی
  • درس استاد محسن سعید زاده
  • تقریر لیلا یوسف نژاد
  • https://akoain.ir