داوری زنان – قسمت اول

#۰۰۰۰۸۰;”>داوری زن در اختلافات خانوادگی
#۰۰۰۰۸۰;”>مشارکت زنان در داوری خانوادگی موضوعی است که ديدگاههای مختلف،با نظرات خاص خود به آن می نگرند. نگرشی، زن را برای داوری صالح نمی داند و ديگری می گويد علاوه بر داوری در مسائل خانوادگی می تواند درباره تمامی مسائل اختلافی که قانون يا فقه اسلامی اجازه رجوع به داور را در آنها داده است،قضاوت کند زيرا در شرايطی که زن قاضی تعيين شده از سوی ولی امر باشد به طريق اولی می تواند به اختيار طرفين دعوی قضاوت کند.اين بحث به بررسی اين نظرات از وجوه گوناگون می پردازد:
#۰۰۰۰۸۰;”>پيمان زناشويی در اسلام،از ارزش خاصی برخوردار است و بر لزوم تقويت و پايداری آن بسيار تأکيد شده است.از پيامبر (ص) شنيده ايم که بدترين حلال نزد خداوند طلاق است،اما در جايی که امکان سازش بين زن و مرد وجود نداشته باشد،اين حق به آنان داده شده که پس از طی مراحلی و با شرايطی ويژه از يکديگر جدا شوند. البته عدم امکان سازش گاهی به دليل بروز اختلاف از سوی يکی از زوجين و يا هر دو است.اسلام برای اين وضعيت دستورات ويژه ای دارد که مجری آن خود زن و مرد هستند و دخالت ديگران در آن جايز نيست.ما در حال حاضر قصد نداريم به اين شکل قضيه بپردازيم.گاهی اختلافات صورت جدی و شديدی به خود می گيرد و زن و مرد نمی توانند بر اساس چارچوب تعيين شده،آن را حل کنند و نزاع و کشاکش آنها به خارج از محيط منزل سرايت می کند.(۱)در اينجا مسئله «حکميت» پيش می آيد تا مشکل در يک جمع خانوادگی و فاميلی حل شود.حکميت از مسلمات دين اسلام و از پشتوانه اساسی در فقه اسلامی برخوردار است.قرآن کريم می فرمايد: