« تفسير قرآن- پاسخ به شبهه ها»

#۰۰۰۰۰۰;”>بسم اللّه الرحمن الرحيم

#۰۰۰۰۰۰;”>برخی از نويسندگان، ادعا کرده اند که درقرآن تناقض وجود دارد. وبه خيال خود بر قرآن انتقاد واعتراض نموده اند.وبه آيه هائی از قرآن استناد کرده اند.آيات مورد نظر اين نويسندگان( وخوانندگان مطالب آنهارا)، نقل وسپس درباره آن به بررسی می پردازيم. از اينجا تا آخر گيومه عين مطلب آن نويسنده است:
#۰۰۰۰۰۰;”>«این هم بخشی کوچک از اسلام عزیز، دین صلح، مریم خانم:
#۰۰۰۰۰۰;”>۱ – بکشید در راه خدا که خدا به گفتار و کردار خلق شنوا و داناست. ( قرآن . سوره بقره . ۲۴۴)

#۰۰۰۰۰۰;”>۲ – شما ای اهل ایمان کافران را بکشید و با آنان کارزار کنید تا خدا آنان را بدست شما عذاب کند و خوار گرداند. (قرآن . سوره توبه . ۱۴)

#۰۰۰۰۰۰;”>۳ – آنان در دین شما تمسخر و طعن زنند ، آنان را بکشید که انان را سوگند استواری نیست ، تا از ترس شمشیر از طعن زدن به اسلام بس کنند. ( قرآن . سوره توبه . ۱۲)
#۰۰۰۰۰۰;”>۴ – و مرد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده اند دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است. (قرآن . سوره مائده . آیه ۳۸)

#۰۰۰۰۰۰;”>۵ – دوست دارند همچنان که خود به راه کفر میروند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ یک از آنان دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سر باز زدند در هرجا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آنها را به دوستی و یاری برمگزینید. (قرآن . سوره النساء . آیه ۸۹)

#۰۰۰۰۰۰;”>۶ – خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده ، آنها که در راه خدا جهاد کنند و دشمنان دین را به قتل رسانند و یا خود کشته شوند. (قرآن . سوره توبه . ۱۱۱)

#۰۰۰۰۰۰;”>۷ – ای اهل ایمان هر که از اهل کتاب ( یهودی و نصاری ) که ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده ، حرام نمیدانند بکشید تا آنگاه با ذلت تواضع به اسلام جزیه دهند. ( قرآن . سوره توبه .۲۹)
#۰۰۰۰۰۰;”>۸ – هرجا که آنها را بیابید بکشید و از آنجا که شما را رانده اند، برانیدشان، که فتنه از قتل بدتر است. و در مسجد الحرام با آنها مجنگید مگر آنکه با شما بجنگند. و چون با شما جنگیدند بکشیدشان که این است پاداش کافران. (قرآن . سوره بقره . آیه ۱۹۱ )

#۰۰۰۰۰۰;”>۹ – و آنگاه را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد: من با شمایم. شما مومنان را به پایداری وادارید. من در دلهای کافران بیم خواهم افکند. بر گردنهایشان بزنید و انگشتانشان را قطع کنید. (قرآن . سوره الانفال . آیه ۱۲)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۰ – ای اهل ایمان با کافران از هر که به شما نزدیک تر است شروع کنید و انان را بکشید ، و باید کفار در شما درشتی و نیرومندی و قوت پایداری حس کنند و بدانید که خدا همیشه یار پرهیزکاران است. (قرآن . سوره توبه .آیه ۱۲۳)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۱ – پس چون ماههاي حرام به سر آمد آنگاه مشركان را هر جا يافتيد به قتل رسانيد. و آنها را دستگير و محاصره كنيد. و هر سو در كمين آنها باشيد. چنانچه توبه كردند و نماز به پاي داشتند و زكات دادند پس از آنها دست بداريد. كه خدا آمرزنده و مهربان است. (قرآن . سورهُ توبه . آیه ۵)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۲ – چون با کافران روبرو شديد، گردنشان را بزنید. و چون آنها را سخت فرو فکنديد، اسيرشان کنيد و سخت ببنديد. آنگاه يا به منت آزاد کنيد یا به فدیه. تا آنگاه که جنگ به پايان آيد. و اين است حکم خدا. و اگر خدا ميخواست از آنان انتقام ميگرفت، ولی خواست تا شمارا به یکدیگر بیازماید. و آنان که در راه خدا کشته شده اند اعمالشان را باطل نميکند. (قرآن . سوره محمد .آيه ۴)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۳ – اگر در راه خدا کشته شوید در آن جهان به رحمت و آمرزش خدا نائل شوید و ان بهتر از هر چیزیست که در حیات دنیا در حیات دنیا برای خود فراهم توان آورد. (قرآن . سوره آل عمران. آیه ۱۵۷)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۴ – ای مؤمنان کافران را بکشید که در زمین فتنه و فساد دیگری نماند و آئین همه دین خدا گردد. (قرآن . سوره انفال .آیه ۳۹)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۵ – اینان لعنت شدگانند. هرجا یافته شوند باید دستگیر گردند و به سختی کشته شوند. (قرآن . سوره احزاب .آیه ۶۱)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۶ – مؤمنان باید در راه خدا ، آنان را که حیات مادی دنیا را بر آخرت برگزیدند بکشند و هر کس در جهاد در راه خدا کشته شد و یا فاتح گردید زود باشد که او را در بهشت ابدی اجری عظیم دهیم ( قرآن . سوره نساء .آیه ۷۴)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۷ – اهل ایمان در راه خدا و کافران در راه شیطان میجنگند ، پس شمامؤمنان با دوستان شیطان قتال کنید که مکر و سیاست شیطان بسیار سست و ضعیف است .(قرآن . سوره نساء .آیه ۷۶)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۸ – و آن گروه از مشرکان را ( از یهودان ) که پشتیبان و کمک مشرکان بودند خدا از حصار و سنگرهاشان فرود آورد و در دلشان از شما مسلمین ترس افکند تا آن گروهی از آنها را به قتل رسانیده و گروهی را اسیر گردانیدند (قرآن . سوره احزاب .آیه ۲۶)

#۰۰۰۰۰۰;”>۱۹ – ای مؤمنان نه شما بلکه خدا کافران را کشت و ای رسول چون تیری افکندی نه تو بلکه خدا افکند.(قرآن . سوره انفال .آیه ۱۷)
#۰۰۰۰۰۰;”>۲۰ – ای کشته باد انسان چرا تا این حد کفر میورزد. ( قرآن . سوره عبس .آیه ۱۷)

#۰۰۰۰۰۰;”>۲۱ – همانا کیفر آنان که با خدا و رسول او به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که انها را به قتل رسانند یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف ببرند ، یا با نفی بلد و تبعید از سرزمین صالحان دور کنند ، این ذلت و خواری عذاب دنیوی انهاست و اما در آخرت باز در دوزخ به عذابی بزرگ معذب خواهند بود. ( قرآن . سوره مائده .آیه ۳۳)

#۰۰۰۰۰۰;”>۲۲ – اگر در راه خدا کشته شوید به سوی خدا گردآورده میشوید. ( قرآن . سوره آل عمران .آیه ۱۵۸)

#۰۰۰۰۰۰;”>۲۳ – ای کسانی که ایمان آورده اید، مشرکان نجسند و از سال بعد نباید به مسجد الحرام نزدیک شوند، و اگر از بینوایی میترسید، خدا اگر بخواهد به فضل خوش بی نیازتان خواهد کرد. زیرا خدا دانا و حکیم است. (قرآن . سوره التوبه .آیه ۲۸)

#۰۰۰۰۰۰;”>۲۴ – و یهود و نصاری گفتند مسیح پسر خداست این سخنان را که اینها بر زبان میرانند خود را به کیش کافران مشابه میکنند ، خدا آنان را بکشد.( قرآن . سوره توبه . آیه ۳۰) »

#۰۰۰۰۰۰;”>«در اسلام زن فقط یک کالاست –

#۰۰۰۰۰۰;”>سوره نساء آیه ۲۴
#۰۰۰۰۰۰;”>برای شما نکاح زنان شوهر دار حرام شد ، مگر اینکه این زنان شوهردار را در جنگ با کفار به غنیمت گرفته باشید!!!!
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره بقره آیه ۲۳۰
#۰۰۰۰۰۰;”>و اگر بار سوم او را طلاق داد، دیگر آن زن براى او حلال نمى شود تا این که زن، خود را به همسرى مردى دیگر درآورَد. پس اگر همسر دوم او را طلاق داد، بر زن و همسر گذشته اش ـ اگر مى پندارند که حدود خدا را بر پا مى دارند ـ گناهى نیست که با عقد مجدد به یکدیگر باز گردند. اینها مقرراتى است که خدا آن ها را بیان مى کند تا مردمى که اهل دانشند از آن بهره برند!!!
#۰۰۰۰۰۰;”>نیچه درباره اسلام می گوید :
#۰۰۰۰۰۰;”>آنچه را که محمد به عنوان دين و آيين به پيروان خود داده و به جهانيان پيشکش نموده، اگر نام دين را بر آن نمي گذاشتند ،آدمي چنين مي پنداشت که اين گفتار مشتي وحشيان جنگل نشين است که به شهر نشينان پيشنهاد کرده اند.
#۰۰۰۰۰۰;”>ین زنان، نورس و نار پستان هستند / نبا ۳۳
#۰۰۰۰۰۰;”>این زنان بهشتی که هرگز عادت ماهانه نمی شوند زنانی هستند که به متقین داده می شوند
#۰۰۰۰۰۰;”>حوریان بهشتی همواره باکره اند وباکرگی آنها زایل نمی شود
#۰۰۰۰۰۰;”>دارای بدن های سفید و دلربایی هستند
#۰۰۰۰۰۰;”>بهشتیان همسرانی سیاه چشم و بسیار زیبا دارند همچون مروارید در صدف پنهان
#۰۰۰۰۰۰;”>طناز و عشوه گر و دلربا
#۰۰۰۰۰۰;”>واقعه ۲۲ تا ۲۶
#۰۰۰۰۰۰;”>الحمن ۷۲
#۰۰۰۰۰۰;”>نبا ۳۳
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره ص آیه ۵۱
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره صافات آیه ۴۸ و ۴۹
#۰۰۰۰۰۰;”>(سوره الرحمن آیه ۵۶ تا ۶۱)
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره الرحمن آیه ۷۰ تا ۷۶
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره نساء آیه ۳۴
#۰۰۰۰۰۰;”>و زنانى را که از سرکشى آنان بیم دارید پند دهید، اگر نتیجه نداشت، در خوابگاه ها از آنان کناره گیرى کنید و اگر اثربخش نبود آنان را کتک بزنید
#۰۰۰۰۰۰;”>سوره نساء آیه ۲۴ :
#۰۰۰۰۰۰;”>برای شما نکاح زنان شوهردار حرام شد مگر اینکه این زنان شوهردار را در جنگ با کفار به غنیمت گرفته باشید!!!

#۰۰۰۰۰۰;”>در دنیایی زندگی میکنیم که بر اساس اعلامیه حقوق بشر به بردگی گرفتن افراد و تجاوز و کشتار غیر نظامیان به شدت محکوم می شود چطور دینی که ادعای وحی الهی بودن دارد می تواند این چنین اجازه ای را به پیروانش بدهد
#۰۰۰۰۰۰;”>زن برای مرد زاده شده بدین جهت زن باید در هنگام دعا سرش را بپوشاند تا نشان دهد تحت فرمان مرد است .آیا شایسته است که زن با سر برهنه خداوند را دعا کند ؟ بدانید که سر هر مرد مسیح است و سر مسیح خداست. ولی سر زن شوهر اوست. زنی که با سر برهنه دعاکند سر خود یعنی شوهرش را رسوا ساخته است.
#۰۰۰۰۰۰;”>(انجیل / رساله اول قرنتیان فصل یازدهم ۳ تا ۱۳)
#۰۰۰۰۰۰;”>چون مردی زنی بگیرد و بدو در آید و پس او را مکروه بدارد و بگوید من این زن را باکره نیافتم اگر سخن شوهر درست نباشد صد مثقال نقره به پدر دختر بدهد چونکه باکره اسرائیل را بدنام کرده اما اگر سخن راست باشد و علامت بکارت در دختر پیدا نشود آنگاه دختر را به خانه پدر ببرند و اهل شهر او را سنگسار کنند تا بمیرد(تورات / سفر تثنیه /باب بیست و دوم / ۱۳ تا ۲۱)
#۰۰۰۰۰۰;”>و خدا به موسی فرمود هرگاه زنی آبستن شود و فرزند پسر بزاید تا هفت روز نجس باشد و سی و سه روز در خون تطهیر خود بماند و اگر دختر بزاید تا چهارده روز نجس است و شصت و شش روز در خون تطهیر خود بماند. (تورات /سفر لاویان/ باب دوازدهم/ ۲ و ۵) »

#۰۰۰۰۰۰;”>اين نويسنده، که علاوه بر بی اطلاعی ،آدم پريسان احوالی هم هست،دومطلب اساسی وکلی را متذکر شده، يابهتر بگويم دو ادعا طرح کرده است.اول مدعی شده اسلام اجازه داده تا پيروانش به قتل غير نظاميان اقدام کنند،برده بگيرند، وبه افراد تجاوزکنند. جان کلام او اين است:« در دنیایی زندگی میکنیم که بر اساس اعلامیه حقوق بشر به بردگی گرفتن افراد و تجاوز و کشتار غیر نظامیان به شدت محکوم می شود چطور دینی که ادعای وحی الهی بودن دارد می تواند این چنین اجازه ای را به پیروانش بدهد»
#۰۰۰۰۰۰;”>وی، برای اثبات ادعای خودش به بيست وچهار آيه از آيه های قرآن استناد کرده است. بيان اين نويسنده از نظر علمی در سطحی نيست که برايش جواب علمی دست وپا کنيم امّا از آن حيث که در ذهن جوانان مسلمان نا آشنا به تفسير قرآن شک انداخته است، به اقتضای مقام ،يک پاسخ علمی کوتاه عرضه ميکنم. نوشته اين نويسنده پر از اشکال است؛از جمله اينکه او و رعايت امانت را ننموده است. يعنی فقط آيه های مورد نظر خودرا که بخش ناقص آيه های دفاع وجهاد، محسوب ميشود، آورده است. وديگر اينکه:اوآيه هاراباب ميل خود ترجمه کرده است . ديگر اينکه: موضوع های متفاوت را باهم قاطی کرده ؛ زيرا حکم قطع دست دزد وحکم محارب را با جهاد ودفاع قاطی نموده است. وپيدا است آدم بی سوادی بوده واز قرآن وفقه اسلام بی خبر بوده است من آيه های يادشده را دسته بلندی ميکنم وبه وتوضيح وپاسخ آنها می پردازم .برای اثبات مغرض بودن آن نويسنده،به بررسی ترجمه ها وتفسيرها می پردازم تا معلوم شود،ادعای او درست هست؛يانيست؟
#۰۰۰۰۰۰;”>آيه های جهاد ودفاع، گزينش معترض-
#۰۰۰۰۰۰;”>۱ – بکشید در راه خدا که خدا به گفتار و کردار خلق شنوا و داناست. ( قرآن . سوره بقره . ۲۴۴)
#۰۰۰۰۰۰;”>۲ – شما ای اهل ایمان کافران را بکشید و با آنان کارزار کنید تا خدا آنان را بدست شما عذاب کند و خوار گرداند. (قرآن . سوره توبه . ۱۴)
#۰۰۰۰۰۰;”>۳ – آنان در دین شما تمسخر و طعن زنند ، آنان را بکشید که انان را سوگند استواری نیست ، تا از ترس شمشیر از طعن زدن به اسلام بس کنند. ( قرآن . سوره توبه . ۱۲)
#۰۰۰۰۰۰;”>۵ – دوست دارند همچنان که خود به راه کفر میروند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ یک از آنان دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سر باز زدند در هرجا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آنها را به دوستی و یاری برمگزینید. (قرآن . سوره النساء . آیه ۸۹)
#۰۰۰۰۰۰;”>۸ – هرجا که آنها را بیابید بکشید و از آنجا که شما را رانده اند، برانیدشان، که فتنه از قتل بدتر است. و در مسجد الحرام با آنها مجنگید مگر آنکه با شما بجنگند. و چون با شما جنگیدند بکشیدشان که این است پاداش کافران. (قرآن . سوره بقره . آیه ۱۹۱ )
#۰۰۰۰۰۰;”>۹ – و آنگاه را که پروردگارت به فرشتگان وحی کرد: من با شمایم. شما مومنان را به پایداری وادارید. من در دلهای کافران بیم خواهم افکند. بر گردنهایشان بزنید و انگشتانشان را قطع کنید. (قرآن . سوره الانفال . آیه ۱۲)
#۰۰۰۰۰۰;”>۱۰ – ای اهل ایمان با کافران از هر که به شما نزدیک تر است شروع کنید و انان را بکشید ، و باید کفار در شما درشتی و نیرومندی و قوت پایداری حس کنند و بدانید که خدا همیشه یار پرهیزکاران است. (قرآن . سوره توبه .آیه ۱۲۳)
#۰۰۰۰۰۰;”>۱۱ – پس چون ماههاي حرام به سر آمد آنگاه مشركان را هر جا يافتيد به قتل رسانيد. و آنها را دستگير و محاصره كنيد. و هر سو در كمين آنها باشيد. چنانچه توبه كردند و نماز به پاي داشتند و زكات دادند پس از آنها دست بداريد. كه خدا آمرزنده و مهربان است. (قرآن . سورهُ توبه . آیه ۵)
#۰۰۰۰۰۰;”>۱۲ – چون با کافران روبرو شديد، گردنشان را بزنید. و چون آنها را سخت فرو فکنديد، اسيرشان کنيد و سخت ببنديد. آنگاه يا به منت آزاد کنيد یا به فدیه. تا آنگاه که جنگ به پايان آيد. و اين است حکم خدا. و اگر خدا ميخواست از آنان انتقام ميگرفت، ولی خواست تا شمارا به یکدیگر بیازماید. و آنان که در راه خدا کشته شده اند اعمالشان را باطل نميکند. (قرآن . سوره محمد .آيه ۴)
#۰۰۰۰۰۰;”>۱۴ – ای مؤمنان کافران را بکشید که در زمین فتنه و فساد دیگری نماند و آئین همه دین خدا گردد. (قرآن . سوره انفال .آیه ۳۹)
#۰۰۰۰۰۰;”>۱۸ – و آن گروه از مشرکان را ( از یهودان ) که پشتیبان و کمک مشرکان بودند خدا از حصار و سنگرهاشان فرود آورد و در دلشان از شما مسلمین ترس افکند تا آن گروهی از آنها را به قتل رسانیده و گروهی را اسیر گردانیدند (قرآن . سوره احزاب .آیه ۲۶)
#۰۰۰۰۰۰;”>۲۳ – ای کسانی که ایمان آورده اید، مشرکان نجسند و از سال بعد نباید به مسجد الحرام نزدیک شوند، و اگر از بینوایی میترسید، خدا اگر بخواهد به فضل خوش بی نیازتان خواهد کرد. زیرا خدا دانا و حکیم است. (قرآن . سوره التوبه .آیه ۲۸)
#۰۰۰۰۰۰;”>اين دوازده آيه درباب جهاد ودفاع است. به جز اينها که او ياد کرده ده ها آيه ديگر نيز به همين سبک گفتار موجود است. مفسر قرآن همه اين آيه هارا باهم تفسير ميکند.اين آيه ها بايد درکنار هم معنی وترجمه شود. زيرا هريک بخشی از موضوع دفاع وجهاد را مطرح کرده است.به عنوان مثال : اين شخصی که بر قرآن اشکال وارد کرده ، آيه ۱۹۱ سوره بقره را آورده ولی آيه قبل آنرا نياورده ودنباله وادمه مطلب را حذف کرده است. اگر کسی بخواهد مثل وی بحث کند، مترقی ترين انديشه های زلال وصاف بشری هم کدر وتيره وضد بشری از آب در می آيد.من فقط آيه ۱۹۰ تا۱۹۳ و۲۴۴ بقره را می آورم وترجمه هارا نيز اضافه ميکنم وداوری را به خود شما واميگذارم .
#۰۰۰۰۰۰;”>آيه های دفاع(جهاد)ترجمه های قرآن-
#۰۰۰۰۰۰;”>وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ (۱۹۰)
#۰۰۰۰۰۰;”>ميبدی:«وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ
#۰۰۰۰۰۰;”>و حرب كنيد در رضاى خداى تعالى با آن كسان كه حرب مى‏كنند با شما، وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ و بدايت مكنيت چه خداى تعالى دوست ندارد آن را كه حرب كند در حرم به ابتدا.»
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتی :«با كسانى كه با شما جنگ مى‏كنند، در راه خدا بجنگيد و تعدى مكنيد. زيرا خدا تعدى‏كنندگان را دوست ندارد. »
#۰۰۰۰۰۰;”>پاينده:«با كسانى كه بكارزار شما ميپردازند، در راه خدا كارزار كنيد و تعدى مكنيد كه خدا متعديان را دوست ندارد»
#۰۰۰۰۰۰;”>بلاغی:«و اى مسلمانان! جهاد (و جنگ) كنيد در راه خدا با كسانى كه با شما جنگ مى‏كنند و (در باره زنان و فرزندان آنان) از حد مگذريد (آنها را نكشيد) زيرا البته خدا از حد گذرندگان را دوست نمى‏دارد.»
#۰۰۰۰۰۰;”>خسروی:«(اى مؤمنان) در راه (اعلاء كلمه حق و اعزاز دين خدا) بجنگيد با كفّاريكه با شما مى‏جنگند و تعدى و تجاوز از حدّ نكنيد (بابتداء كردن بقتال و ناگهان تاختن بر آنها و مثله كردن كشتگان و كشتن كسانيكه مجاز بكشتن آنها نيستيد مانند زنان و كودكان و پيران و پيمان بستگان) زيرا كه خدا تجاوز كاران را دوست نميدارد»
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام:«و (پس از ياد آورى اينكه ماههاى نو تعيين وقتها است براى عبادات و معاملات مردم در بين احكام حجّ پاره‏اى از احكام جهاد با كفّار را بيان ميفرمايد، چون در ذيقعده سال ششم هجرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله با يكهزار و چهارصد تن از اصحاب و ياران بقصد عمره «اعمال مخصوصه‏اى» بجانب مكّه معظّمه رهسپار شدند تا بحديبيه «نام موضعى است نزديك مكّه» رسيدند، مشركين سپاه خود را گردآورده و آماده پيكار گرديدند و مسلمانان را از عمره و زيارت خانه بازداشتند، پس مسلمانان قربانيهاى خود را در حديبيه كشتند و مشركين هم با ايشان صلح و آشتى نموده حضرت امير المؤمنين علىّ عليه السّلام صلحنامه نوشت به اينكه امسال مسلمانان عمره و زيارت خانه كعبه بجا نياورده بازگردند و سال آينده بيايند و مشركين تا سه روز مكّه را بايشان واگذارند، پس پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله با اصحاب بى‏درنگ بمدينه بازگشتند و در ذيقعده سال هفتم هجرت براى قضاى عمره آماده شدند و بيم آن داشتند كه مشركين بعهد و پيمانشان وفاء نكنند و ايشان را مانند سال پيش از رفتن ببيت الحرام بازدارند و رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله هم كراهت داشت كه در ماه حرام در حرم با آنها پيكار نمايد، پس خداى تعالى اين آيه فرستاد:) در راه خدا (براى بدست آوردن رضاء و خوشنودى و يارى كردن دين او، نه از روى هواى نفس و رئاء و خودنمايى و يا دوست داشتن خونريزى) جنگ كنيد با كسانى كه با شما كارزار ميكنند و از حدّ و اندازه (اى كه خداوند سبحان تعيين فرموده) تجاوز نكرده و مگذريد (در جنگ پيشدستى نكنيد و كودكان، زنان، پيران و بيماران را كه جنگ نميكنند نكشيد، و كسى را مثله نكنيد يعنى گوش و بينى او را جدا نسازيد) كه خدا تجاوز كنندگان را دوست نميداريد (از رحمت خود بى‏بهره ميگرداند)»
#۰۰۰۰۰۰;”>مشکينی :«و در راه خدا با كسانى كه با شما مى‏جنگند بجنگيد و (وقت جنگ از حدود شرعى و قوانين عقلايى جنگ) تجاوز نكنيد (بدون عذر قانونى حمله ننماييد، با هم‏پيمان متاركه نجنگيد، ضعيفان بى‏آزار را مكشيد، كشته‏ها را مثله نكنيد و اموال را بى‏جهت اتلاف ننماييد) كه خداوند تجاوزكاران را دوست ندارد.»
#۰۰۰۰۰۰;”>دقّت کرديد که بحث از کشتن افراد وتجاوز به آنان مطرح نيست؛ بحث از جهاد وجنگ دفاعی ،دربرابر دشمن مسلحی است که او جنگ را آغاز کرده؛ ومع الوصف دستور اکيد صادر شده که غير نظاميان(مخصوصاً زنان وکودکان) را نکشند وخود نظاميان را نيز تکه تکه نکنند وگوش وبينی آنانرا نبرند.
#۰۰۰۰۰۰;”>وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ المَْسْجِدِ الحَْرَامِ حَتىَ‏ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَالِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ-
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتی:«هر جا كه آنها را بيابيد بكشيد و از آنجا كه شما را رانده‏اند، برانيدشان، كه فتنه از قتل بدتر است. و در مسجد الحرام با آنها مجنگيد، مگر آنكه با شما بجنگند. و چون با شما جنگيدند بكشيدشان، كه اين است پاداش كافران.»
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتى، عبد المحمد؛ ترجمه قرآن، نوبت چهارم‏، تهران،۱۳۷۴ ش ، ‏ انتشارات سروش،ص۳۰٫‏(موضوع: آزادقرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>قمشه ای:«و هر كجا مشركان را يافتيد به قتل رسانيد و آنان را از همان وطن كه شما را آواره كردند برانيد، و فتنه‏گرى (آنان) سخت‏تر و فسادش بيشتر از جنگ و كشتار است، و در مسجد الحرام با آنها جنگ مكنيد مگر آنكه پيشدستى كنند، در اين صورت رواست كه در حرم آنها را به قتل برسانيد، چنين است كيفر كافران. »
#۰۰۰۰۰۰;”>الهى قمشه‏اى، مهدى؛‏ترجمه قرآن، نوبت دوم‏،: ۱۳۸۰ ش،‏قم‏، انتشارات فاطمة الزهراء،ص۳۰(موضوع: آزادقرن: چهاردهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)

#۰۰۰۰۰۰;”>انصاريان:و آنان را [كه از هيچ گونه ستمى روگردان نيستند] هر جا يافتيد، به قتل برسانيد و از جايى كه شما را بيرون كردند بيرونشان كنيد و فتنه [شرك، بت‏پرستى، آزار مردم و بيرون راندشان از خانه و كاشانه‏] از قتل وكشتار بدتر است. و كنار مسجدالحرام با آنان نجنگيد مگر آنكه در آنجا با شما بجنگند پس اگر با شما [در آنجا] جنگيدند، آنان را به قتل برسانيد كه پاداش وكيفر كافران همين است. »
#۰۰۰۰۰۰;”>انصاريان، حسين؛‏ترجمه قرآن، قم‏، ۱۳۸۳ش، انتشارات اسوه،ص‏۳۰٫(موضوع: آزادقرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>پايمده:«هر جا يافتيدشان بكشيدشان و از آنجا كه شما را بيرون كرده‏اند، بيرونشان كنيد. فتنه [كه آنها كرده‏اند] از كشتار [كه شما ميكنيد] بدتر است. نزديك مسجد الحرام با آنها كارزار مكنيد تا در آنجا با شما كارزار كنند. اگر با شما كارزار كردند بكشيدشان كه سزاى كافران چنين است‏»
#۰۰۰۰۰۰;”>پاينده، ابوالقاسم؛‏ترجمه قرآن،ص۳۰٫(موضوع: آزادقرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>خسروی:«و بكشيد آنانرا در هر جا كه آنها را بيابيد و بآنها دست پيدا كنيد.»
#۰۰۰۰۰۰;”>ميرزا خسروانى، على رضا، تفسير خسروى‏، نوبت اول،‏۱۳۹۰ ق،‏ تهران‏، انتشارات اسلاميه‏، تحقيق: محمد باقر بهبودى‏،ص۲۵۰ و۲۵۱، جلد اول.(موضوع: تربيتى‏قرن: چهاردهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏(
#۰۰۰۰۰۰;”>مصطفوی:«و بكشيد آنانرا در هر مورديكه بررسى كرده و آنانرا تحت نظر دقيق قرار داديد، و بيرون كنيد آنها را از هر محلّيكه شماها را بيرون كردند، و بايد متوجّه شد كه ايجاد اختلال و اضطراب شديدتر از قتل است، و ادامه قتل ندهيد بآنان نزد مسجد حرام، تا زمانى كه ادامه قتل در حقّ شماها بدهند در آنجا، پس اگر ادامه داند بكشيد آنانرا، همچنين است پاداش آنانكه كافر و مخالف حقّ هستند»
#۰۰۰۰۰۰;”>مصطفوى، حسن؛‏تفسير روشن،‏ نوبت اول،‏تهران‏،۱۳۸۰ ش‏، مركز نشر كتاب‏،جلد سوم،ص۳ (موضوع: اجتهادى و عرفانى‏قرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام:«و (سپس خداى تعالى بمؤمنين خطاب نموده و كيفيت و چگونگى جهاد و پيكار با كفّار را بيان كرده ميفرمايد:) ايشان را بكشيد هر جا (در حرم يا در غير آن) كه بيابيدشان و بيرونشان كنيد از آنجا (مكّه) كه شما را بيرون كردند، و فتنه و تباهكارى (شرك بخدا و نگرويدنشان برسول او) سختتر از كشتن (شما) است (ايشان را در ماه حرام) و (پيشدستى ننموده) با ايشان در مسجد الحرام كارزار نكنيد تا اينكه آنان در آنجا با شما جنگ كنند، پس اگر با شما (در آنجا) جنگيدند آنها را بكشيد (و از هتك حرمت حرم باك نداشته باشيد چون آنها حرمت حرم را نگاه نداشته و بجنگ آغاز نموده‏اند و شما از خود دفاع مينمائيد) سزاى كافرين و ناگرويدگان چنين است (كه مانند رفتارشان با ايشان رفتار شود. گفته‏اند: اين آيه دلالت دارد بر وجوب بيرون كردن كفّار از مكّه و پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله هم هنگامى كه مكّه را فتح كرد هر مشركى را از حرم و مدينه و جزيرة العرب بيرون مينمود و ميفرمود: لا يجتمع فى جزيرة العرب دينان يعنى دو دين در جزيرة العرب جمع نميشود)»
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام ،سيد على نقى؛‏ترجمه و تفسير قرآن عظيم‏، نوبت چاپ: اول،‏۱۳۷۸ ش‏، تهران‏ انتشارات فقيه جلد اول،ص۵۵٫‏ (موضوع: تفسيرى‏قرن: چهاردهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>مشکينی:«و هر جا به آنها (به مشركين مكه) دست يافتيد آنها را بكشيد، و از جايى كه شما را بيرون راندند (از مكه) بيرون رانيد، و فتنه (شرك آنها و آزار دادن مسلمان‏ها و بيرون كردن آنها از مكه) از كشتن بدتر است. و با آنها در نزد مسجد الحرام نجنگيد مگر آنكه در آنجا با شما بجنگند، پس اگر (در آنجا) با شما جنگيدند آنها را بكشيد، كه كيفر كافران همين است.»
#۰۰۰۰۰۰;”>مشكينى، على؛‏ترجمه قرآن، نوبت دوم‏،۱۳۸۱ ش،‏ قم،الهادى،ص۳۰‏(موضوع: آزادقرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>نوبری:«از اهالى مكه اشخاصى را كه با شما به جنگ شروع كنند، به قتل برسانيد. از آن مكان كه شما را خارج كرده‏اند، شما هم آنها را از آن مكان خارج سازيد (همانطور كه شما را از مكه خارج ساختند، شما هم بعد از غلبه آنها را از مكه خارج سازيد) بلاى خروج از وطن شديدتر از قتل است (اين كلام شريف اشاره به عزت و محبوبيت وطن است. چيزى كه از قتل بدتر شود، مصيبت آن تا چه حد خواهد بود. اين مصيبت را رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله درك فرموده و از اين جهت فرموده (حب الوطن من الايمان) يعنى (دوست داشتن وطن جزوى است از ايمان) شما با اهل مكه در نزديك و اطراف مسجد الحرام جنگ نكنيد (زيرا جنگ در مسجد الحرام و اطراف آن حرام است) مگر اين كه آنها جنگ را با شما نزد مسجد الحرام شروع كنند. اگر با شما آنها شروع به جنگ كردند، شما هم با آنها جنگ كرده به قتلشان برسانيد. اشخاصى كه از اهل مكه كافر شدند، جزايشان اين است.»
#۰۰۰۰۰۰;”>صادق نوبرى، عبد المجيد؛ ترجمه قرآن، نوبت اول‏،۱۳۹۶ ق‏، تهران‏، سازمان چاپ وانتشارات اقبال‏،جلد اول،ص۲۷٫(موضوع: تفسيرى‏قرن: چهاردهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>ميبدی :«وَ اقْتُلُوهُمْ- و كشيد ايشان را حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ هر جاى كه شان دريابيد وَ أَخْرِجُوهُمْ- و ايشان را از مكه بيرون كنيد، مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ چنانك شما را از مكه بيرون كردند، وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ و شرك آوردن ايشان سخت‏ترست به نزديك خدا از كشتن شما ايشان را، وَ لا تُقاتِلُوهُمْ و با ايشان كشتن مكنيد عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ به نزديك مسجد حرام، حَتَّى يُقاتِلُوكُمْ فِيهِ تا آن گه كه با شما كشتن كنند همان جاى، فَإِنْ قاتَلُوكُمْ ور پس آنجا با شما كشتن كنند، فَاقْتُلُوهُمْ همانجاى كشيد ايشان را كَذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ چنانست پاداش كافران به نزديك خداى.»
#۰۰۰۰۰۰;”>رشيدالدين ميبدى، احمد بن ابى سعد؛ كشف الأسرار و عدة الأبرار، نوبت پنجم‏،۱۳۷۱ ش،‏ تهران‏، انتشارات امير كبير، تحقيق: على اصغر حكمت‏،جلداول ص۵۱۲٫(موضوع: عرفانى‏قرن: ششم‏زبان: فارسى كهن‏مذهب: سنى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>فَإِنِ انتهََوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ-
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتی:«و اگر باز ايستادند، خدا آمرزنده و مهربان است. »
#۰۰۰۰۰۰;”>الهی:«پس اگر دست (از شرك و ستم) بدارند (از آنها درگذريد كه) خدا آمرزنده و مهربان است. »
#۰۰۰۰۰۰;”>انصاريان:«اگر از فتنه‏گرى وجنگ بازايستند، يقيناً خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. »
#۰۰۰۰۰۰;”>پاينده:«و اگر باز ايستادند، خدا آمرزگار است و رحيم‏»
#۰۰۰۰۰۰;”>خسروی:«و اگر از كفر و قتال منتهى شدند و دست برداشتند و اسلام آوردند خداوند هم آمرزنده و مهربان است (و آنچه در گذشته از آنها بظهور رسيده است خواهد بخشيد).»
#۰۰۰۰۰۰;”>مصطفوی:«پس اگر اختيار كردند بازداشت شدن را از تجاوز پس بتحقيق خداوند آمرزنده و مهربان است»
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام:«پس اگر (از شرك و كفرشان بتوبه و بازگشت) بازايستاده و دست برداشتند محقّقا خدا آمرزنده (گناهان و) مهربان است‏»
#۰۰۰۰۰۰;”>مشکينی:«و اگر (از شرك و ستيزه) باز ايستند، همانا خداوند بسيار آمرزنده مهربان است.»
#۰۰۰۰۰۰;”>نوبری:«اگر اهل مكه از شرك و ايجاد فتنه و جنگ بركنار شدند از آنها در گذريد در حقيقت خداوند تعالى توبه آنها را قبول كرده رحم كننده است و گناهانشان را مى‏بخشد.»
#۰۰۰۰۰۰;”>ميبدی:«فَإِنِ انْتَهَوْا- پس اگر باز ايستند از كفر خويش فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ خداى آمرزگارست و بخشاينده.»
#۰۰۰۰۰۰;”>وَ قَاتِلُوهُمْ حَتىَ‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انتهََوْاْ فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلىَ الظَّالِمِينَ-
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتی:«با آنها بجنگيد تا ديگر فتنه‏اى نباشد و دين تنها دين خدا شود. ولى اگر از آيين خويش دست برداشتند، تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست. »
#۰۰۰۰۰۰;”>الهی:«و با كفار جهاد كنيد تا فتنه و فساد از روى زمين برطرف شود و دين خدا حاكم باشد و بس، و اگر (از فتنه) دست كشيدند (با آنها عدالت كنيد كه) تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست.»
#۰۰۰۰۰۰;”>انصاريان:«و با آنان بجنگيد تا فتنه‏اى [چون شرك، بت‏پرستى و حاكميّت كفّار] بر جاى نماند و دين فقط ويژه خدا باشد. پس اگر بازايستند [به جنگ با آنان پايان دهيد و از آن پس‏] تجاوزى جز بر ضد ستمكاران جايز نيست. »
#۰۰۰۰۰۰;”>پاينده:«با آنها كارزار كنيد تا فتنه برافتد و دين خاص خداى يكتا شود و اگر باز ايستادند، تجاوز، جز بر ستمكاران، روا نيست‏»
#۰۰۰۰۰۰;”>خسروی:«با آنها بجنگيد تا اينكه فتنه (يعنى شرك) بر طرف شود و باقى نماند.»
#۰۰۰۰۰۰;”>مصطفوی:«و ادامه بدهيد كشتن آنها را تا زمانى كه نباشد اخلال كردن و ايجاد اضطراب در ميان مردم، و باشد برنامه خضوع و انقياد مخصوص خداوند متعال، پس اگر آنها خوددارى كرده و نهى را پذيرفتند: پس تجاوزى بحقوق آنها نخواهد بود، مگر بأفراد ستمكار»
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام:«و (پس از آن امر بكارزار با مشركين را تأييد و استوار نموده ميفرمايد:) با ايشان (مشركين) بجنگيد تا (در زمين شرك و كفر كه موجب) فتنه و تباهكارى (است) نباشد و (تا) اطاعت و فرمانبرى تنها براى خدا باشد، پس اگر (از شرك) بازايستاده و دست كشيدند (بتوحيد و يكتاپرستى رو آوردند) ظلم و ستم و تجاوز از حدّ (جائز و روا) نيست مگر بر ستمكاران (بخود كه از شرك و كفرشان دست نكشند و بشما ظلم و تعدّى كنند، در اين صورت شما هم مانند ايشان رفتار كنيد)»
#۰۰۰۰۰۰;”>مشکينی:«و با آنها بجنگيد تا فتنه‏اى نباشد (تا ريشه شرك كنده شود) و آيين و اطاعت تنها از آن خدا باشد. پس اگر (از شركشان) باز ايستادند، تعدّى جز بر ستمكاران روا نيست.»
#۰۰۰۰۰۰;”>نوبری:«همين كه آنها با شما جنگ كردند، شما هم با آنها جنگ كنيد، تا اين كه شرك به خداوند تعالى را موقوف نمايند و دين خالص از براى خداوند يكتا شود و ديگر در آن شرك نباشد. پس اگر توبه كرده از شرك بركنار شدند، در آن صورت عداوت و دشمنى در دين اسلام نيست، مگر به اشخاص ظالم. در دين اسلام داشتن عداوت به غير مشرك جايز نيست.»
#۰۰۰۰۰۰;”>ميبدی:«وَ قاتِلُوهُمْ- و با ايشان جنگ مى‏كنيد حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ تا آن گه كه بر زمين كافر نماند كه مسلمانان را رنجاند، وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ و تا آن گه كه بر زمين جز اللَّه را دين نماند، فَإِنِ انْتَهَوْا پس اگر از رنجانيدن مسلمانان باز شوند و گزيت پذيرند فَلا عُدْوانَ افزونى جست و زور نيست إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ مگر بر افزونى جويان و ستم كاران.»
#۰۰۰۰۰۰;”>البقرة : ۲۴۴ وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ –
#۰۰۰۰۰۰;”>آيتی:«در راه خدا جنگ كنيد و بدانيد كه خدا شنوا و داناست »
#۰۰۰۰۰۰;”>مهدی الهی قمشه ای:«جهاد كنيد در راه خدا و بدانيد كه خدا (به گفتار و كردار خلق) شنوا و دانا است»
#۰۰۰۰۰۰;”>حسين انصاريان:«و در راه خدا پيكار كنيد و بدانيد كه يقيناً خدا شنوا و داناست»
#۰۰۰۰۰۰;”>ابو القاسم پاينده:«در راه خدا كارزار كنيد و بدانيد كه خدا شنوا و داناست»
#۰۰۰۰۰۰;”>خسروی:«و در راه دين خدا با دشمنان بجنگيد و قتال كنيد (زيرا فرار از مرگ شما را از مرگ رهائى نميدهد) و بدانيد كه خداوند (بآنچه منافقان و تخلّف كنندگان از اجراى امر حق گويند) شنواست و (بآنچه در ضمير دارند) داناست (پس حذر كنيد)»
#۰۰۰۰۰۰;”>حسن مصطفوی:«و كشتار كنيد در راه خداوند، و بدانيد بتحقيق خداوند متعال شنوا و آگاه است-»مصطفوى، حسن؛‏تفسير روشن‏، نوبت اول‏،تهران‏،مركز نشر كتاب، سال ۱۳۸۰ ش‏،(موضوع: اجتهادى و عرفانى‏قرن: پانزدهم‏زبان: فارسى‏مذهب: شيعى‏)
#۰۰۰۰۰۰;”>فيض الاسلام:«و (پس از بيان اينكه فرار و گريختن از مگر سود ندارد مسلمانان را بجهاد و كارزار با دشمنان دين امر كرده ميفرمايد:) در راه خدا (براى پيشرفت دين مقدّس اسلام با دشمنان) جنگ كنيد (و از كشته شدن و مرگ نگريزيد، چون خداوند هر كه را بخواهد در هر كجا باشد ميميراند) و بدانيد بى‏شكّ خدا (بگفتار مردم بهانه‏جو درباره رفتن بجهاد و فرار از آن) شنواى (و بانديشه‏هاشان) دانا است‏»
#۰۰۰۰۰۰;”>نوبری:«وقتى كه مرگ انسان را در هر حال درك خواهد كرد، پس در راه خداوند تعالى با مشركين جهاد كنيد و بدانيد كه خداوند تعالى سخنان ترك كنندگان جهاد را شنيده و به اسرار قلوب عالم است.»
#۰۰۰۰۰۰;”>ميبدی:«وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ كشتن كنيد با دشمنان خداى از بهر خداى. در آشكارا كردن راه بخدا وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ و بدانيد كه خداى شنواست و دانا»
#۰۰۰۰۰۰;”>از اين آيه ها وترجمه های يادشده ،بر می آيد که :اولاًّ-آن شخص نويسنده ومنتقد قرآن، با قرآن آشنا نبوده است.ثانيآً – ترجمه ها با هم متفاوت اند؛ولذا نميتوان گفت نظر اسلام دقيقاً کدام است؟چه انتقاد آن منتقد وچه دفاع من وچه ترجمه های گوناگون مترجمان، همه نظريّه است. وبراساس نظريّه نميتوان چيزی را قاطعانه انکار کردثالثاً.آيه هارا به دل خودش انتخاب کرده ، واز هم بُريده است.رابعاً- موضوع جهاديا دفاع را با موضوع های ديگری درهم انداخته است. وخامساً- همه آيه ها ومطالب مربوط به جنگ را نقل نکرده است. ولذا علاوه بر آنکه بی سواد بوده، آدم مغرضی هم بوده است. او که دم از حقوق بشرميزند، چرا خودش دست به سانسور برده وموجب تشويش اذهان ولذا موجب سلب آزادی بيان شده است؟